Foppatofflor

Jag kom på en sak idag när jag höll på å sopa av våran altan...

Varför ser man inga foppatofflor i göteborg? När det fullkomligt kryllar av dom i Sveg?
Här har verkligen alla dom, å jag var nära på att skaffa ett par själv idag. Jösses vilken konstig trend egentligen.

Har du lyckats totalmissa denna trend?
Foppatofflor är alltså en modern variant av träskor, som är helt gjorda i gummi. Ganska stora, väldigt fula, och nästan alltid i starka kulörta färger. Nu kan man även köpa "tuffa" smycken till sina tofflor, som man sätter på ovansidan... Tydligen var det foppa som tog dem från USA till sverige, därav namnet... Å man ska ha det svindyra orginalet (crocs), inte de billiga kopiorna alltså...

image80


Ifjol på sjukhuset var det en, kanske två som hade foppatofflor, nu har nästan alla det. Å smycken till såklart. Är man riktigt cool har man den nyinkommna dammodellen, som är tunnare och sitter närmare foten, inte lika klumpiga som den vanliga modellen alltså!
Det är inte så att jag stör mig på det, snarare så att jag tycker att det är en aning märkligt...

Mamma och pappa kom hem i natt efter en weekendresa till Riga. Så som tack för att jag varit hemma och tagit hand om Rufus ville dom köpa ett par nya jobbarskor åt mig, väldigt behövligt, VERKLIGEN! Skorna jag har nu är ett par sandaler som jag köpte under högstadiet på Anderssons ekipering i sveg. På den tiden dom sålde, inte bara kläder, utan även skor och antikt. (märklig kombination egentligen) Numera finns inte ens affären kvar, utan är utbytt mod Ada&Arvid, en annan klädaffär, jaha men hur som helst. Jag har tjatat om att jag skulle behöva ett par nya jobbarskor, ett bra tag, men eftersom jag inte har några pengar blir det inget...
Så, det första jag tänkte på var att man kanske skulle ta och köpa sig ett par sprillans nya foppatofflor. Skitcoolt ju!

Åkte i alla fall till hälsoboden för å se om dom hade några hederllige birkenstock. Det hade dom, och ännu bättre var några andra skor som verkligen var skitsköna och billiga.
Men hon som hade affären hade inte några av sina egna skor utan just ett par foppatofflor, så jag frågade henne varför hon hade det, och om dom var bättre.
Nä, hon hade dom bara för att alla andra hade dom. Egentligen var dom ingenting att gå i, eftersom de är gjorda i gummi släpper det inte igenom så mycket luft så fötterna blir alldeles blöta. Å dessutom har de förbjudits på vissa sjukhus eftersom de avger statisk elektricitet som kan vara till besvär vid medicinsk utrustning. Jag som hatar statisk electricitet.
Hur som haver, köpte jag inga foppaskor utan de hederliga gamla fotriktiga sandalerna. Men är det inte lustigt hur mkt man ändå överväger att köpa nånting som man egentligen inte tycker om, bara för att alla andra har det.

Å speciellt då jag inte sett en enda ha det i Göteborg, medans skitmånga har det i Sveg. Inte bara på sjukhuset, utan i affären å på stranden å ja överallt ser man de där färgglada skorna!!!
Är foppatofflan ett landsbygds mode som aldrig kommer komma till städerna, eller har de funnits där tidigare men försvunnit så snabbt att man inte hunnit märka det?

Nä, jag vet inte. Men tydligen blev det ett helt inlägg i min blogg om de här märkliga skorna. Undrar hur länge de kommer att finnas kvar...?

image81

Snygga?

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Jodå. det foppatofflor i göteborg!! De säljs på kungstorget utanför saluhallen för ca hundralappen :)

2007-08-03 @ 10:56:30
Postat av: Emil

Haha... Coolt... Finns det bara där? I sveg säls de nog i tre olika affärer, skulle jag gissa, dvs typ varannan affär =)
Fast om dom kostar 100 kr kan det inte vara originalet, måste vara en kopia! Inte "crocs" alltså...
Kul å prata med dig idag Kajsa förresten! =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback