Åkte till stan!


Östersund är fint. Det är liksom staden man vuxit upp med. I Sveg kallas östersund för stan. Trots att den ligger 18 mil ifrån sveg så är det den närmsta staden och kallas därför finurligt nog för stan.
När jag bodde i sveg och man kände för att shoppa loss nån annanstans än i sveg, där utbudet är rätt litet. Tog man bussen 05.55 till stan. Framme ca 09,00 hade man ca en timme att fördriva innan affärerna öppnade, sen hade man 2,5 timme på sig att shoppa och äta lunch innan bussen tillbaka gick 12.25. Inte särskilt länge alltså, å 100 kr kostade biljetten tur och retur. Men tanken nu på att man spenderade 6 timmar i en buss för 2,5 timmes shopping känns fämmande... Men men, så är det... =)

I helgen var jag i stan, inte för att shoppat utan för att hälsa på min bror Jon och hans tjej Petra. Dom har nyss köpt hus så det vill man ju kolla in...

Vi passade på å turistade lite... Insåg att av östersund har jag sett gågatan, pliktverket och raggarstatoil. Annars nästan inte alls...

Frösö zoo är rätt schysst

image102

Gaaah! Hjälp...

image103

Haha, det roligaste med den där skylten är att tigern nån gång har pissat på nån besökare... Sklle jag också göra om jag var tvungen att sitta i bur på Frösön...



Jag matar getter och Jon matar en giraff. När jon var väldigt liten skulle de ha en parad där man fick klä ut sig till vad man ville. Alla tjejer var prinsessor och alla killar var superhjältar. Alla utom jon, han klädde ut sig till giraff. Gissa om han var lycklig när han fick träffa en riktig...



Kanske ine alltid som man framställs från sin bästa sida...
Till middag åt vi varmamackor och smörgåstårta. Varma mackor med rökt älghjärta på, skjutet av pappa. Gött mos! Varför göra det svårt...

Under helgen hann vi även med att åka upp i frösötornet, i arctura (jättestor vattentermos med resturang i toppen) och spana efter storsjöodjuret från en av de officiella spaningsplatserna.
Såg tre småfiskar bara... Men ändå...

Härligt med en lliten roadtrip såhär...

Imorgon åker jag till göteborg, ser inte fram emot tågresan, men man börjar ju bli lite smått van nu...

image111

Härjedalen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback