Bromsjävlar


Fy fan!
Finns det någon insekt som jag verkligen inte tycker om så är det bromsen. Dessa stora, fula, högtsurrande och argsinta bestar skulle jag gärna vara utan...
Jag tror aldrig att jag sett en broms i göteborg, i sveg finns det ngn sådär ibland, men i Vänsjö... Ojojoj, ibland kryllar det av dom!

Det är så himla tråkigt om man ligger och solar, åsså kommer det en ensam broms och surrar runt runt runt huvet på en... Åsså stannar den så slår man och missar... eller så känner man inte vart den är, å helt blötsligt har man ett blödande bett på benet!
Eller när man badar och bromsjäveln flyger runt huvet på en (igen, dom gillar det tror jag) Åsså känner man för att finta bort den, så man simmar en bra bit under vattnet och dyker upp på andra sidan sjön... Så är det lugnt i tio sekunder å sen är den där igen... Huvva!
Eller så lyckas man döda den, blir jublande glad, å upptäcker sen att det i själva verket var två bromsar och den ena lever fortfarande! =(



I badhuset i vänsjö flyger det alltid in en massa bromsar, som man sedan kan döda mot fönsterrutorna... Sjukt tillfredsställande! =) 10 st kan det vara där när man ska gå hem, å det finns ingeting dom kan göra...

Idag var mamma, pappa och jag och plockade hjortron (lr snarare bar runt tomma bärhinkar i skogen, dåligt med hjortron iår) Vid "båthustjärna" verkligen kryllade det av bromsar! Jag tror aldrig jag sett så många samtidigt i hela mitt liv, å då är jag ändå uppvuxen i norrland! Jag kunde stå stilla och bara döda bromsar på benen... En gång fick jag tre bromsar i ett slag. När jag räknat till 35 döda bromsar på kanske 5 minuter så slutade jag räkna...
Hur mkt bromsar finns det egentligen? Å dom tog ju aldrig slut...

Vid ett tillfälle gömde jag mig under min regnjacka, så man bara kunde komma in framifrån, då slog jag en broms så att bakkroppen ramlade av. Men framkroppen med vingar huvud och ben fortsatte leva... Han lyckades nästan flyga iväg innan jag brutalt klämde ihop hans stackars insektskropp... Konstigt det där, ifall nån högg av mig min underkropp är jag ganska säker på att jag inte skulle springa iväg nått...

Om ngn tycker att det verkar som djurplågeri att bara ta bort halva bromsen så kan jag säga att den har förtjänat det! Å föresten så har inte insekter nått centralt nervsystem så dom känner ingen smärta! bara obehag...

Bör jag tillägga att jag inte gillar broms?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback